Eski bir fikre dayanan konsept, 2012 yılında, projenin geliştirilmesine doğrudan dahil olmasa da, gelişmekte olan birkaç şirketi hayallerini gerçekleştirmeye teşvik eden milyarder Elon Musk tarafından kurtarıldı.
Cornell Üniversitesi'nden altyapı politikası uzmanı Rick Geddes, “Hyperloop, bu ulaşım türü etrafında çok fazla heyecanın yaşandığı çok tanıdık bir teknolojik döngüden geçti” dedi. “Fakat geliştirmenin önceden düşünüldüğünden daha zor olduğu ortaya çıktı.”
Bu uzun mesafe yarışındaki son olay: Bloomberg ajansına göre Hyperloop anahtarı çevirdi. Oldukça aktif olan bu şirket radarlardan kayboldu ve ne yönetimi ne de ana hissedarı AFP'nin sorularına yanıt verdi.
Virgin grubunun kurucusu Richard Branson tarafından bir süreliğine finanse edilen Hyperloop One, Nevada çölünde 387 km/saat hızla çeşitli testler yaptı. Kasım 2020'de ilk kez yolcu taşıyarak saatte 172 km hıza ulaştı.
Daha ihtiyatlı bir şekilde, Kanada TransPod'u da yıllardır Kanada'nın batısında, yaklaşık 300 km uzaklıktaki Calgary ile Edmonton arasındaki yolcu ve hafif yük taşıma hattı üzerinde çalışıyor.
TransPod'un kurucu ortağı ve CEO'su Sébastien Gendron'un “2035'ten önce” faaliyete geçmeyi umduğu yaklaşık 18 milyar ABD doları değerindeki proje.
Şirket, “teknolojiyi sertifikalandırmayı” amaçlayan ilk 7 km'lik alanı geliştirmek için İngiliz fonu Broughton Capital Group aracılığıyla şimdiden 550 milyon dolar toplamayı başardı.
Ancak kaynak yaratmaya, prensipte yapılan anlaşmalara, fizibilite çalışmalarına veya prototiplerin geliştirilmesine rağmen farklı şirketlerin başlattığı projeler duraklıyor gibi görünüyor ve uzmanlar şüpheci olmaya devam ediyor.
Akşamdan kalma
Bu konseptle ilgilenen bir diğer Kaliforniyalı şirket olan Hyperloop Transport Technologies (HyperloopTT), Fransa'nın güneyindeki Toulouse yakınlarındaki eski bir askeri üs üzerinde bir test pisti oluşturacaktı. Ancak bölgeyi gizlice terk etti.
TransPod ise Fransa'nın orta kesimindeki Droux'da bir merkez inşa etmedeki gecikmeleri nedeniyle eleştirildi. Firmanın internet sitesine göre inşaat izni 2018'de onaylandı ve ilk “yüksek hızlı testler” 2020'de gerçekleştirilecekti, ancak şimdilik çalışmalar daha yeni başladı.
Wavestone danışmanlık firmasında ulaşım uzmanı olan Julien Joly, “Olanlar kaba bir uyanış” dedi. “Son yıllarda bu teknolojiye inanıyorduk. Bugün bu biraz akşamdan kalmalık gibi!”
Ona göre şirketlerin çok sayıda “teknolojik frenle” uğraşmasının yanı sıra güvenlikle ilgili sorunlarla da uğraşması gerekiyor.
Sébastian Gendron'a göre hiperdöngünün “başlangıçta bir zorluğu var: finansman sorunu.”
“Hükümetlerden ve basından duyduğunuz her şeye rağmen devrim niteliğindeki inovasyonu finanse etmek hala çok zor” dedi.
Ancak TransPod başkanı, herkesin havlu atmadığını ve özellikle Orta Doğu'da bu teknolojiye ilgi göstermeye devam eden ülkeler olduğunu söyledi.
ArcelorMittal tarafından çarşamba günü yapılan duyuruya göre, Hindistan'ın ilk çeyreğin sonuna kadar Asya'nın “ilk hiperloop prototipine” sahip olması bekleniyor.
Sébastien Gendron, 2023 yılında yedi şirketin, Avrupa Birliği'ndeki uygulamaları “standartlaştırma” ve “tekdüzeleştirme” fikriyle “gelişmekte olan hiper döngü endüstrisini ilerletmek” için ortak olacağını açıkladı.
Rick Geddes, “Hala umudum var” ancak “Hiperdöngünün çok yavaş ve küçük adımlarla gelişeceğini düşünüyorum” dedi. “Yaşayabilir hale gelmesi yıllar alacak.”
Cornell Üniversitesi'nden altyapı politikası uzmanı Rick Geddes, “Hyperloop, bu ulaşım türü etrafında çok fazla heyecanın yaşandığı çok tanıdık bir teknolojik döngüden geçti” dedi. “Fakat geliştirmenin önceden düşünüldüğünden daha zor olduğu ortaya çıktı.”
Bu uzun mesafe yarışındaki son olay: Bloomberg ajansına göre Hyperloop anahtarı çevirdi. Oldukça aktif olan bu şirket radarlardan kayboldu ve ne yönetimi ne de ana hissedarı AFP'nin sorularına yanıt verdi.
Virgin grubunun kurucusu Richard Branson tarafından bir süreliğine finanse edilen Hyperloop One, Nevada çölünde 387 km/saat hızla çeşitli testler yaptı. Kasım 2020'de ilk kez yolcu taşıyarak saatte 172 km hıza ulaştı.
Daha ihtiyatlı bir şekilde, Kanada TransPod'u da yıllardır Kanada'nın batısında, yaklaşık 300 km uzaklıktaki Calgary ile Edmonton arasındaki yolcu ve hafif yük taşıma hattı üzerinde çalışıyor.
TransPod'un kurucu ortağı ve CEO'su Sébastien Gendron'un “2035'ten önce” faaliyete geçmeyi umduğu yaklaşık 18 milyar ABD doları değerindeki proje.
Şirket, “teknolojiyi sertifikalandırmayı” amaçlayan ilk 7 km'lik alanı geliştirmek için İngiliz fonu Broughton Capital Group aracılığıyla şimdiden 550 milyon dolar toplamayı başardı.
Ancak kaynak yaratmaya, prensipte yapılan anlaşmalara, fizibilite çalışmalarına veya prototiplerin geliştirilmesine rağmen farklı şirketlerin başlattığı projeler duraklıyor gibi görünüyor ve uzmanlar şüpheci olmaya devam ediyor.
Akşamdan kalma
Bu konseptle ilgilenen bir diğer Kaliforniyalı şirket olan Hyperloop Transport Technologies (HyperloopTT), Fransa'nın güneyindeki Toulouse yakınlarındaki eski bir askeri üs üzerinde bir test pisti oluşturacaktı. Ancak bölgeyi gizlice terk etti.
TransPod ise Fransa'nın orta kesimindeki Droux'da bir merkez inşa etmedeki gecikmeleri nedeniyle eleştirildi. Firmanın internet sitesine göre inşaat izni 2018'de onaylandı ve ilk “yüksek hızlı testler” 2020'de gerçekleştirilecekti, ancak şimdilik çalışmalar daha yeni başladı.
Wavestone danışmanlık firmasında ulaşım uzmanı olan Julien Joly, “Olanlar kaba bir uyanış” dedi. “Son yıllarda bu teknolojiye inanıyorduk. Bugün bu biraz akşamdan kalmalık gibi!”
Ona göre şirketlerin çok sayıda “teknolojik frenle” uğraşmasının yanı sıra güvenlikle ilgili sorunlarla da uğraşması gerekiyor.
Sébastian Gendron'a göre hiperdöngünün “başlangıçta bir zorluğu var: finansman sorunu.”
“Hükümetlerden ve basından duyduğunuz her şeye rağmen devrim niteliğindeki inovasyonu finanse etmek hala çok zor” dedi.
Ancak TransPod başkanı, herkesin havlu atmadığını ve özellikle Orta Doğu'da bu teknolojiye ilgi göstermeye devam eden ülkeler olduğunu söyledi.
ArcelorMittal tarafından çarşamba günü yapılan duyuruya göre, Hindistan'ın ilk çeyreğin sonuna kadar Asya'nın “ilk hiperloop prototipine” sahip olması bekleniyor.
Sébastien Gendron, 2023 yılında yedi şirketin, Avrupa Birliği'ndeki uygulamaları “standartlaştırma” ve “tekdüzeleştirme” fikriyle “gelişmekte olan hiper döngü endüstrisini ilerletmek” için ortak olacağını açıkladı.
Rick Geddes, “Hala umudum var” ancak “Hiperdöngünün çok yavaş ve küçük adımlarla gelişeceğini düşünüyorum” dedi. “Yaşayabilir hale gelmesi yıllar alacak.”