Yapay Zeka Yasası: Avrupa Yapay Zeka Düzenlemesi Ağustos'ta yürürlüğe giriyor

Adanali

Member
Mart ortasında Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanan yapay zekaya (AI) ilişkin taslak düzenlemelerin uzunluğu 500 sayfanın üzerindeydi. Cuma günü AB Resmi Gazetesi'nde yayınlanan son resmi versiyon ise çok daha derli toplu: ekler dahil 144 sayfa. Artık açık: AI yasası yirmi gün sonra, yani 1 Ağustos 2024'te yürürlüğe girecek.


Duyuru



Bu, AB'nin güvenli ve güvenilir yapay zeka sistemlerine yatırımları teşvik etmek istediği düzenlemenin uygulama son tarihlerinin başlangıcını işaret ediyor. 2 Şubat 2025'ten itibaren, sosyal davranışları otomatik olarak değerlendirmek için kullanılan ve potansiyel olarak kamu hizmetlerinden dışlanmayı tehdit eden sosyal puanlama gibi bazı yapay zeka uygulamalarına yönelik yasaklar yürürlüğe girecek.

Biyometrik izleme


Prensip olarak, Şubat ayından itibaren, örneğin otomatik yüz tanıma yoluyla uzaktan biyometrik izleme sistemlerinin kamusal alanlarda kolluk kuvvetleri amacıyla kullanılması yasaklanacak. Ancak Aralık ayında varılan uzlaşma, bu tür teknolojilerin polis tarafından kullanılmasına kapı açmış durumda. AB Konseyi ayrıca fiili olarak kabul edilen suçlar listesini ve hakimin çekincesini de iptal etti. Ancak biyometrik kitlesel gözetlemeye karşı olan trafik ışığı koalisyonu bu yola girmek istemiyor.

2 Ağustos 2025'e kadar Üye Devletler, diğer hususların yanı sıra, yönetmeliği uygulamak üzere genel piyasa gözetim otoritelerini atayacakları uygulama kanunlarını kabul etmek zorunda kalacaklar. Bu ülkede bu konuda bir tartışma çıktı. Federal ve Eyalet Veri Koruma Konferansı (DSK) bu görevi gerçekleştirmek için ideal kabul ediliyor. Federal Meclis'te yakın zamanda yapılan bir duruşmada, Federal Yapay Zeka Şirketleri Birliği'nden Robert Kilian gibi uzmanlar, Federal Ağ Ajansı ve orta vadede dijital için ayrı bir federal yüksek otorite lehine konuştu. “Tekdüze bir denetim düzeyi” sağlamanın tek yolu budur.

Almanya'da beceri karmaşası


Genel olarak AI Kanunu uyarınca piyasa gözetimi ve denetimi otoritelerinin, faaliyetlerinin objektifliğini sağlamak ve kuralların uygulanmasını ve uygulanmasını sağlamak amacıyla bağımsız, tarafsız ve tarafsız olması gerekmektedir. Görevlerin etkin bir şekilde yerine getirilmesi için yeterli teknik, mali ve insan kaynaklarının yanı sıra yeterli bir altyapı da gereklidir. Yetkili makamların her zaman, becerileri ve uzmanlıkları yapay zeka teknolojilerini ve özellikle veri ve ürün güvenliğine ilişkin gereklilikleri kapsamlı bir şekilde anlayan yeterli sayıda çalışana sahip olması gerekir.

Hamburg ve Baden-Württemberg'deki veri koruma yetkilileri Cuma günü yaptığı açıklamada, “yüksek riskli yapay zeka sistemleri kataloğunun büyük bir kısmı için piyasa gözetiminin” hâlâ veri koruma denetleyici makamlarına emanet edileceğini vurguladı. Kolluk kuvvetleri, yargı idaresi ve göç kontrolü alanlarında ve yapay zekanın seçimleri etkilemesinde yetkili makamlar olarak “belirlenmiştir”. Bu aynı zamanda bu sektörlere uygun çözümler geliştiren yazılım şirketleri ve bulut sağlayıcıları için de geçerlidir.

Telekomünikasyon derneği VATM şunları vurguladı: Sektörün, “amacı Alman şirketlerini uluslararası rekabette desteklemek olması gereken” bir muhatap olarak denetleyici bir otoriteye ihtiyacı var. İhtiyaç duyulan şey, “sadece veri korumayı işinin merkezine koymakla kalmayıp, aynı zamanda yenilikçi yapay zeka uygulamalarının vatandaşlar için faydalarını da gözeten merkezi bir otoritedir”. 16 federal eyalette yapay zekanın yetkileri arasında hiçbir koşulda karışıklık olmamalıdır.


(vbr)
 
Üst