semaver
New member
Formula 1’de peş peşe üç yarışın (triple header) temposuyla yorulan tertip, artık son viraja geldi.
Son viraj, iki yeni pisti barındırması niçiniyle belirsizliklerle dolu. Katar da birinci kez yarış düzenlenecek olması niçiniyle meçhullüğü artıran etkenlerden.
Tüm bu belirsizlikler ortasında yorum ve kestirim yapmak da fazlaca zorlaşıyor. Meksika’da beklendiği üzere Red Bull kendi dünyasındaydı. Brezilya’da da çoğunluğun bu beklenti ortasında olması olağan olandı. Ancak Brezilya’da da Mercedes kendi dünyasındaydı.
Meksika’da tıp başına 0,6 saniye farkla Red Bull süratliyken, Brezilya’da çeşit başına 0,4 saniye farkla Mercedes öndeydi. Formula 1’de hiç bir kadro bir haftada 1 saniye hızlanmaz yahut başkası 1 saniye yavaşlamaz. ötürüsıyla grupların günlük form durumları ve pistlerin yapısı büyük performans dalgalanmalarına niye oluyor ve iddia yapmayı zorlaştırıyor.
Artık her yarıştan evvel yaptığımız üzere pistin karakteristiğini inceleyelim.
Pistin Karakteristiği
5.308 metre uzunluğundaki pist, İstanbul Park ile benzeri uzunlukta ve karakteristikte. Pist epeyce uzun olmadığı için tıp bindirmelerin vakit zaman sorun olmasını bekleyebiliriz.
Pist çölün ortasında olduğu için üzeri ince bir kum katmanıyla kaplı. Bu niçinle seanslardan hemilk evvel bir motosikletin ardına bağlanan kompresörlerle hava üflenerek ülkü çizgi temizleniyor. Lakin bir daha de rüzgâr, çöl kumlarını piste taşıyarak bilhassa ülkü çizgi haricinde yol tutuş sıkıntılarına niye olacaktır.
Pistin, Türkiye gibisi bir yere basma kuvveti paketi isteyeceğini düşünüyorum. Ama bir daha de epey emin olmamak lazım. Zira asfaltın çok abrasif aşınma karakterine sahip olduğu söyleniyor. Bu tip durumlarda yüksek yere basma kuvveti lastiklerin ömrünü fazlaca olumsuz tesirler.
Pistte tek DRS bölgesi var; start-finiş düzlüğünde. 1.038 metre uzunluğa sahip bu düzlük beraberinde geçiş yapılabilecek tek bölge. Pistin öteki dallarında yapılacak geçişler seçilen lastik hamurunun cinsi yahut lastik ömrüyle ilgili olabilir.
Hava sıcaklığı yüksek olduğu için de yere basma kuvveti üretmek benzeri rakımdaki pistlere bakılırsa biraz güç olabilir. Isınan hava yükseldiği için otomobiller yere basma kuvveti üretmekte zorlanabilir. Yere basma kuvvetini verimli üreten otomobiller avantajlı olacaktır.
Lastikler
Pirelli kendisini garanti altına almak için en sert hamurları getirdi. Lastik ısıtmanın da sorun olmayacağını düşünerek bu tedbiri aldıklarını düşünüyorum.
Öte yandan da tahminen bu seçim Pirelli’nin kendisini garanti altına almasından çok bir zorunluluktu. Zira asfaltın çok yıpratıcı olduğu konuşuluyor. Abrasif aşınma özellikleri gösteren pistlerde lastikler daha sık kaydığı için aşınma daha fazla olur. Asfalttan kopan küçük çakıl taşları lastiklerin kaymasına niye olarak daha hayli aşınmalarına yol açar. Pistteki kum da bu manada zorluk çıkaracaktır.
Yüksek suratlardaki virajlarda yüksek yanal yükler lastik omuzlarını hırpalayacaktır. Bunu engellemek isteyen Pirelli, bilhassa ön lastiklerde yüksek hava basıncı belirledi. Bu da yol tutuşu olumsuz etkileyecektir.
Bilhassa peş peşe gelen 12-13-14 numaralı virajların tamamı süratli, sağ virajlar. Bu virajlarda otomobilin dinamik yük merkezi sola kayacağı için sol lastikler zorlanacaktır. Peş peşe gelen bu tip virajlarda polimer türevi olan kauçuk soğumak için gerekli fırsatı bulamaz ve olağandan çok aşınır. Sol ön lastiklere dikkat.
Üstteki tüm parametreleri bir ortaya topladığımda, şayet asfalt beklendiği kadar aşındırıcı olursa, dönemin pit rekorunun bu yarışta kırılabileceğini düşünüyorum. Yani asfalt belirleyici olacak.
Ayarlar
Kerb’lerin alçak, tabanın düz olması alçak süspansiyon ayarlarına müsaade verecektir. Alçak ayarlanmış otomobillerin, taban tahtalarına takılmış olan ve yere sürtünen Titanyum modüllerle gece karanlığını çokça aydınlatacağını bakılırsaceğiz.
Süspansiyonların sertlik ayarları da yüksek süratli virajların alınmasını kolaylaştıracak biçimde yapılmalıdır. Bilhassa ön süspansiyonların sert ayarlanması gerekir. Art süspansiyonları, düşük süratle geçilen 4 virajı düşünerek bir kademe daha yumuşak ayarlayabileceklerini düşünüyorum. Yavaş virajlardan çıkışta art süspansiyonun biraz yumuşak olması değerli.
Pist, yüksek yere basma kuvveti istemesine karşın dikkatli olunması gerekebilir. Yüksek yere basma kuvveti, yüksek sıcaklıklarla birleşince lastikler açısından ölümcül olabilir. Ayrıyeten çok büyük kanatlar, pilotların uzun düzlükte kolay kolay geçilmelerine yol açar. Kimse basitçe yem olmak istemez.
Favoriler
Valla ne desem bilemiyorum. Olağan kaidelerde Red Bull demek lazım, lakin diyemeyiz. Zira Brezilya’da beklenmedik biçimde Mercedes üstündü. Burada da beklenmedik biçimde üstün olabilirler. Mercedes’in yalnızca 4 yarış ömür biçtiği motoru sahiden fark yaratıyor. Üst performans veren motor haritalaması niçiniyle motorun ömrü düşük, performansı yüksek.
Honda ve Red Bull, Mercedes’in bu motoruna benzeri haritalama kullanabilecekleri bir motorla cevap verirler mi? Bekleyip görmek lazım.
Pistin orta süratli ve süratli virajlardan oluşan akıcı bir pist olduğundan bahsetmiştim. Bu çeşit pistlerde genelde Red Bull üstün olur. Onun haricinde temelde tüm bölümlerde Red Bull’a uygun virajlar var. Birinci, ikinci altıncı, onuncu ve on altıncı virajlarda üstün olmalarını bekleyebiliriz. Bilhassa altıncı ve onuncu virajlar Mercedes’e hiç uygun değil.
Akıcı virajların fazlacaluğu Mercedes’in art süspansiyon kurnazlığını kullanımının önünde de büyük mahzur. Zira süratli ve akıcı virajlar yüksek yere basma kuvveti istiyor. Art süspansiyon alçaltıldığında difüzöre giden hava azalıyor ve/veya kesiliyor. Bu niçinle art süspansiyon alçaltıldığında düşük yere basma kuvveti üretilebiliyor ve orta süratli – yüksek süratli virajlardaki performans düşüyor. ötürüsıyla Mercedes bu tip virajlarda süspansiyon ayarını kullanarak fark yaratamıyor. Ancak kuvvetli motorla fark yaratabilir mi? Evet yaratabilir.
Tüm bu parametreleri göz önünde bulundurduğumuzda kestirim yapmanın zorluğu ortaya çıkıyor. Birinci ve üçüncü idman çöl güneşinin altında yapılacağı için sonuçlar aldatıcı olacaktır. Otomobillerin ne durumda olduğunu anlamak için ikinci idmanları ve sıralamaları izlememiz gerekecek.
Ferrari, McLaren’dan üstün olacaktır. Ferrari, aerodinamik manada ve süspansiyon sistemi manasında daha âlâ otomobil. Bu iki üstünlüğünü getirdikleri motor güncellemesiyle desteklediler. bu biçimdece üçüncülük savaşında yenilmez oldular. Bu iki gruba Alpha Tauri eşlik edebilir. Alpha Tauri, Ferrari’leri ve McLaren’ları zorlayacaktır. Muhtemelen McLaren’ların en az birini artta bırakacaktır.
Alpine, aerodinamik manada yeterli bir otomobil olduğu için orta sıradaki birinci üç kadroya (Ferrari, McLaren ve Alpha Tauri) yakın olabilir. Onları zorlamalarını beklemiyorum, ancak yakın olmalarını bekliyorum. Alpine’in rakibi Aston Martin’e pek uymayan bir pist. Şayet Aston Martin lastikleri ısıtmayı, pilotları da lastikleri muhafazayı başarırsa Alpine’e yakın olabilir. Tahminen birini geçebilirler.
Hafta sonu boyunca farklı olayları yazmaya devam edeceğim.
Fırat KESKİN
Okumaya devam et...
Son viraj, iki yeni pisti barındırması niçiniyle belirsizliklerle dolu. Katar da birinci kez yarış düzenlenecek olması niçiniyle meçhullüğü artıran etkenlerden.
Tüm bu belirsizlikler ortasında yorum ve kestirim yapmak da fazlaca zorlaşıyor. Meksika’da beklendiği üzere Red Bull kendi dünyasındaydı. Brezilya’da da çoğunluğun bu beklenti ortasında olması olağan olandı. Ancak Brezilya’da da Mercedes kendi dünyasındaydı.
Meksika’da tıp başına 0,6 saniye farkla Red Bull süratliyken, Brezilya’da çeşit başına 0,4 saniye farkla Mercedes öndeydi. Formula 1’de hiç bir kadro bir haftada 1 saniye hızlanmaz yahut başkası 1 saniye yavaşlamaz. ötürüsıyla grupların günlük form durumları ve pistlerin yapısı büyük performans dalgalanmalarına niye oluyor ve iddia yapmayı zorlaştırıyor.
Artık her yarıştan evvel yaptığımız üzere pistin karakteristiğini inceleyelim.
Pistin Karakteristiği
5.308 metre uzunluğundaki pist, İstanbul Park ile benzeri uzunlukta ve karakteristikte. Pist epeyce uzun olmadığı için tıp bindirmelerin vakit zaman sorun olmasını bekleyebiliriz.
Pist çölün ortasında olduğu için üzeri ince bir kum katmanıyla kaplı. Bu niçinle seanslardan hemilk evvel bir motosikletin ardına bağlanan kompresörlerle hava üflenerek ülkü çizgi temizleniyor. Lakin bir daha de rüzgâr, çöl kumlarını piste taşıyarak bilhassa ülkü çizgi haricinde yol tutuş sıkıntılarına niye olacaktır.
Pistin, Türkiye gibisi bir yere basma kuvveti paketi isteyeceğini düşünüyorum. Ama bir daha de epey emin olmamak lazım. Zira asfaltın çok abrasif aşınma karakterine sahip olduğu söyleniyor. Bu tip durumlarda yüksek yere basma kuvveti lastiklerin ömrünü fazlaca olumsuz tesirler.
Pistte tek DRS bölgesi var; start-finiş düzlüğünde. 1.038 metre uzunluğa sahip bu düzlük beraberinde geçiş yapılabilecek tek bölge. Pistin öteki dallarında yapılacak geçişler seçilen lastik hamurunun cinsi yahut lastik ömrüyle ilgili olabilir.
Hava sıcaklığı yüksek olduğu için de yere basma kuvveti üretmek benzeri rakımdaki pistlere bakılırsa biraz güç olabilir. Isınan hava yükseldiği için otomobiller yere basma kuvveti üretmekte zorlanabilir. Yere basma kuvvetini verimli üreten otomobiller avantajlı olacaktır.
Lastikler
Pirelli kendisini garanti altına almak için en sert hamurları getirdi. Lastik ısıtmanın da sorun olmayacağını düşünerek bu tedbiri aldıklarını düşünüyorum.
Öte yandan da tahminen bu seçim Pirelli’nin kendisini garanti altına almasından çok bir zorunluluktu. Zira asfaltın çok yıpratıcı olduğu konuşuluyor. Abrasif aşınma özellikleri gösteren pistlerde lastikler daha sık kaydığı için aşınma daha fazla olur. Asfalttan kopan küçük çakıl taşları lastiklerin kaymasına niye olarak daha hayli aşınmalarına yol açar. Pistteki kum da bu manada zorluk çıkaracaktır.
Yüksek suratlardaki virajlarda yüksek yanal yükler lastik omuzlarını hırpalayacaktır. Bunu engellemek isteyen Pirelli, bilhassa ön lastiklerde yüksek hava basıncı belirledi. Bu da yol tutuşu olumsuz etkileyecektir.
Bilhassa peş peşe gelen 12-13-14 numaralı virajların tamamı süratli, sağ virajlar. Bu virajlarda otomobilin dinamik yük merkezi sola kayacağı için sol lastikler zorlanacaktır. Peş peşe gelen bu tip virajlarda polimer türevi olan kauçuk soğumak için gerekli fırsatı bulamaz ve olağandan çok aşınır. Sol ön lastiklere dikkat.
Üstteki tüm parametreleri bir ortaya topladığımda, şayet asfalt beklendiği kadar aşındırıcı olursa, dönemin pit rekorunun bu yarışta kırılabileceğini düşünüyorum. Yani asfalt belirleyici olacak.
Ayarlar
Kerb’lerin alçak, tabanın düz olması alçak süspansiyon ayarlarına müsaade verecektir. Alçak ayarlanmış otomobillerin, taban tahtalarına takılmış olan ve yere sürtünen Titanyum modüllerle gece karanlığını çokça aydınlatacağını bakılırsaceğiz.
Süspansiyonların sertlik ayarları da yüksek süratli virajların alınmasını kolaylaştıracak biçimde yapılmalıdır. Bilhassa ön süspansiyonların sert ayarlanması gerekir. Art süspansiyonları, düşük süratle geçilen 4 virajı düşünerek bir kademe daha yumuşak ayarlayabileceklerini düşünüyorum. Yavaş virajlardan çıkışta art süspansiyonun biraz yumuşak olması değerli.
Pist, yüksek yere basma kuvveti istemesine karşın dikkatli olunması gerekebilir. Yüksek yere basma kuvveti, yüksek sıcaklıklarla birleşince lastikler açısından ölümcül olabilir. Ayrıyeten çok büyük kanatlar, pilotların uzun düzlükte kolay kolay geçilmelerine yol açar. Kimse basitçe yem olmak istemez.
Favoriler
Valla ne desem bilemiyorum. Olağan kaidelerde Red Bull demek lazım, lakin diyemeyiz. Zira Brezilya’da beklenmedik biçimde Mercedes üstündü. Burada da beklenmedik biçimde üstün olabilirler. Mercedes’in yalnızca 4 yarış ömür biçtiği motoru sahiden fark yaratıyor. Üst performans veren motor haritalaması niçiniyle motorun ömrü düşük, performansı yüksek.
Honda ve Red Bull, Mercedes’in bu motoruna benzeri haritalama kullanabilecekleri bir motorla cevap verirler mi? Bekleyip görmek lazım.
Pistin orta süratli ve süratli virajlardan oluşan akıcı bir pist olduğundan bahsetmiştim. Bu çeşit pistlerde genelde Red Bull üstün olur. Onun haricinde temelde tüm bölümlerde Red Bull’a uygun virajlar var. Birinci, ikinci altıncı, onuncu ve on altıncı virajlarda üstün olmalarını bekleyebiliriz. Bilhassa altıncı ve onuncu virajlar Mercedes’e hiç uygun değil.
Akıcı virajların fazlacaluğu Mercedes’in art süspansiyon kurnazlığını kullanımının önünde de büyük mahzur. Zira süratli ve akıcı virajlar yüksek yere basma kuvveti istiyor. Art süspansiyon alçaltıldığında difüzöre giden hava azalıyor ve/veya kesiliyor. Bu niçinle art süspansiyon alçaltıldığında düşük yere basma kuvveti üretilebiliyor ve orta süratli – yüksek süratli virajlardaki performans düşüyor. ötürüsıyla Mercedes bu tip virajlarda süspansiyon ayarını kullanarak fark yaratamıyor. Ancak kuvvetli motorla fark yaratabilir mi? Evet yaratabilir.
Tüm bu parametreleri göz önünde bulundurduğumuzda kestirim yapmanın zorluğu ortaya çıkıyor. Birinci ve üçüncü idman çöl güneşinin altında yapılacağı için sonuçlar aldatıcı olacaktır. Otomobillerin ne durumda olduğunu anlamak için ikinci idmanları ve sıralamaları izlememiz gerekecek.
Ferrari, McLaren’dan üstün olacaktır. Ferrari, aerodinamik manada ve süspansiyon sistemi manasında daha âlâ otomobil. Bu iki üstünlüğünü getirdikleri motor güncellemesiyle desteklediler. bu biçimdece üçüncülük savaşında yenilmez oldular. Bu iki gruba Alpha Tauri eşlik edebilir. Alpha Tauri, Ferrari’leri ve McLaren’ları zorlayacaktır. Muhtemelen McLaren’ların en az birini artta bırakacaktır.
Alpine, aerodinamik manada yeterli bir otomobil olduğu için orta sıradaki birinci üç kadroya (Ferrari, McLaren ve Alpha Tauri) yakın olabilir. Onları zorlamalarını beklemiyorum, ancak yakın olmalarını bekliyorum. Alpine’in rakibi Aston Martin’e pek uymayan bir pist. Şayet Aston Martin lastikleri ısıtmayı, pilotları da lastikleri muhafazayı başarırsa Alpine’e yakın olabilir. Tahminen birini geçebilirler.
Hafta sonu boyunca farklı olayları yazmaya devam edeceğim.
Fırat KESKİN
Okumaya devam et...