Federal Meclis: NetzDG öldü, yaşasın Dijital Hizmetler Yasası

Adanali

Member


  1. Federal Meclis: NetzDG öldü, yaşasın Dijital Hizmetler Yasası

Perşembe günü çoğunluğu SPD, Yeşiller ve FDP'den oluşan koalisyonla Federal Meclis, CDU/CSU ve AfD'nin oylarına karşı Dijital Hizmetler Yasasını (DDG) kabul etti. Sol grup ise çekimser kaldı. Girişim, AB Dijital Hizmetler Yasası'nın (DSA) gerekliliklerini uygulamayı ve ilgili Ağ Yaptırım Yasası (NetzDG) ile Telemedya Yasası'nı (TMG) büyük ölçüde ve tamamen yürürlükten kaldırmayı amaçlıyor. Şubat ortasından bu yana, Avrupa platform yasası etkilenen tüm çevrimiçi portallar için yürürlükte olduğundan yasama kararı en az bir ay geç geliyor. Gecikmenin nedeni, Alman bakanlıklarının bu ülkede DSA'nın uygulanmasından kimin sorumlu olacağı konusunda uzun süre anlaşamamasıydı.

Duyuru



Nefretle mücadele için çerçeve


DSA'nın kendisi çevrimiçi ortamda nefret, kışkırtma ve dezenformasyonla mücadele için AB çapında bir çerçeve sağlıyor. Ağustos ayından bu yana düzenleme, Facebook, Instagram, YouTube, TikTok ve X gibi şirket ve hizmetlerin, platformlarının örneğin demokrasi ve seçimler açısından risk oluşturup oluşturmadığını kontrol etmesini zorunlu kılıyor. Son fakat bir o kadar da önemli olarak, ilgili denetim makamının bunu etkili bir şekilde yapıp yapmadığını doğrulaması gerekir. Parlamento artık Federal Ağ Ajansı'nda yeni bir bağımsız pozisyon atadı: Dijital Hizmetler Koordinatörü (KDD). Denetimden Dijital Hizmetler Koordinatörünün (DSC) yanı sıra eyalet medya yetkilileri, Federal Çocuk ve Gençlik Medya Koruma Merkezi ve Federal Veri Koruma Komiseri de sorumludur. Federal Konsey aynı zamanda eyaletlere yetki verilmesi konusunda da baskı yapıyor.

Dijital Komisyonun talebi üzerine Federal Meclis, hükümetin DDG taslağında bazı değişiklikler yaptı. Örneğin milletvekilleri SDC'nin gerekliliklerini açıkladılar. Buna göre koordinasyon ofisi yönetiminin “gerekli nitelik, deneyim ve yetkinliğe” sahip olması gerekiyor. Pozisyon ayrıca yalnızca Federal Ağ Ajansı Başkanı tarafından bir ihale prosedürü yoluyla seçilmelidir. Bakanlıkların ve Federal Meclisin bu konuda resmi olarak söz hakkı yok. Ayrıca adayların aynı anda dijital bir işletmeyi işletmesine veya sahibi olmasına izin verilmez.

Rapor akışı: BKA'nın görevleri daha detaylı anlatılıyor


DSC ayrıca kolay erişilebilir ve kullanıcı dostu bir şikayet yönetim sistemi kurmalı ve alınan kararları şeffaf hale getirmelidir. Sivil haklar aktivistleri, DSA'nın uygulanmasıyla bağlantılı “veri dalgasına” karşı Federal Kriminal Polis Ofisi'ne (BKA) baskın düzenledi. İnsanların hayatını veya güvenliğini riske atan suç şüphesi olması durumunda platformların belirli kullanıcı verilerini iletmesi gerekmektedir. Halkın temsilcileri, BKA'nın 2025'ten itibaren alınan bilgiler hakkında yıllık olarak hükümete rapor vermesini talep ederek bu endişeleri hafifletmeye çalıştı. Bildirilen suçların türü ve sayısı kaydedilmelidir. Dijital İşler Komitesi Başkanı Tabea Rößner, DDG'nin açıklayıcı açıklamasında “BKA'nın yetkilerinin açıkça belirtildiğinin” altını çizdi.

Karara göre, koordinasyon ofisinde kurulması planlanan 16 üyeli danışma komitesi bilgi taleplerini alacak. Raporlar, tavsiyeler, raporlar ve görüş belgeleri de serbestçe erişilebilecek şekilde yayınlanmalıdır. Uzun süredir tartışılan internetin engellenmesi konusunda Parlamento, telif hakkı ihlali durumunda bile mahkeme veya otorite kararıyla son çare olarak bunun mümkün olabileceğini açıkladı.

Bir karar önergesiyle milletvekilleri, federal hükümetten NetzDG'de yer alan yetkili ulusal hizmet acentelerine ilişkin düzenlemeleri dijital şiddete karşı önerilen yasaya entegre etmesini de talep ediyor. Ayrıca aynı girişim, yeterli şeffaflık ve erişilebilirliğin sağlanması ve aynı zamanda dijital şiddet riskiyle karşı karşıya olan kişilerin korunması amacıyla TMG'nin benimsediği basın zorunluluğunu da gözden geçirecek.

Sivil toplum ve sanayiden itirazlar


Arayüz olarak da bilinen Yeni Sorumluluk Vakfı'ndan Julian Jarausch, bağımsızlık noktaları, danışma kurulu ve başlangıçta 300.000 avroluk küçük bir araştırma bütçesi ile Alman DSC için “umut verici yaklaşımlar” görüyor. Ama bunların hepsinin hayatla doldurulması gerekiyor, örneğin parlamenter denetim yoluyla. Bir sonraki önemli adım DSC'nin bütçesinin ve kadrosunun belirlenmesi ve yetkilerinin açıklığa kavuşturulması olacaktır. AlgorithmWatch CEO'su Matthias Spielkamp, gecikmenin “Avrupa seçimleri öncesinde platformları etkili bir şekilde denetleme şansını büyük ölçüde azalttığından” şikayet etti. Bir sivil toplum kuruluşunun Federal Ağ Ajansı'na gönderdiği Microsoft verilerine erişim talebi artık zamanında işlenemiyor.

BT derneği Bitkom, “Yeni yasal çerçeve ancak ilgili şirketler için de işe yararsa ve Almanya ve Avrupa'da platform ekonomisinde inovasyona yer sağlamaya devam ederse başarılı bir model haline gelecektir” dedi. Şirketler yeni raporlama prosedürleri oluşturmalı ve kullanıcı şikayetleri için etkili mekanizmalar oluşturmalıdır. Bu, KDD Danışma Kurulu'nun çok önemli bir rol oynadığı yetkililerle yakın işbirliğini gerektirir.

İnternet endüstrisinin ekolojik birliği, özellikle yasa koyucunun web engellemeye sadık kalmasını eleştirmektedir. Bu tür engellemeler “İnternetteki yasa dışı içerikle mücadelede ne geçerli ne de etkili bir araç.” Barındırma düzeyinde yasa dışı içeriğin kaldırılmasının aksine, ağ engellemeleri erişimi daha da zorlaştırır ve bu da herhangi bir zamanda aşılabilir. “Bildir ve Kaldır” prosedürü daha iyi olurdu: Çevrimiçi hizmet sağlayıcılar yasa dışı içeriğin farkına varır varmaz kaldırmak zorunda kalacaklardı.


(mho)



Haberin Sonu
 
Üst