DMA: Kapı bekçileri Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance, Meta ve Microsoft’tur

Adanali

Member


  1. DMA: Kapı bekçileri Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance, Meta ve Microsoft’tur

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta ve Microsoft, “geçit bekçileri” olarak adlandırılan Avrupa Birliği Dijital Piyasalar Yasası düzenlemeleri kapsamına girmektedir. Bu, AB Komisyonu tarafından duyuruldu ve aynı zamanda grupların hangi platformlarının merkezi olarak sınıflandırıldığı da listelendi.

Duyuru



Sosyal ağlar TikTok, Facebook, Instagram ve LinkedIn, tarayıcılar Chrome ve Safari, mesajlaşma uygulamaları WhatsApp ve Facebook Messenger, video platformu YouTube, Google Arama ve Android, iOS ve Windows işletim sistemleri artık geniş kapsamlı değişiklikleri uygulamak zorunda kalıyor. Aksi takdirde ağır cezalar verilmesi mümkündür. Google Haritalar’ın yanı sıra Apple, Google ve Amazon’un uygulama mağazaları da listelenmektedir.







“Merkezi platform hizmetleri”


(Resim: AB Komisyonu)



Sonuçta Samsung bir kaleci değil


Bu nedenle Gmail, Outlook.com ve Samsung internet tarayıcısı düzenlemenin kapsamında değildir. Samsung için bu, tüm grubun kapı bekçisi olarak sınıflandırılmadığı anlamına geliyor. AB Komisyonu hâlâ Bing arama motoru, Edge tarayıcısı ve Microsoft Avdertising’in yanı sıra Apple’ın iMessage’ıyla nasıl ilerleneceğini incelemek istiyor. Apple ve Microsoft, Bing ve iMessage’ın katı kurallara tabi olacak kadar popüler olmadığını savundu.

Geçen yıl kabul edilen Dijital Piyasalar Yasası ile özellikle büyük tedarikçiler daha fazla rekabete izin vermek zorunda kalacak. DMA bir rekabet hukuku aracıdır: büyük tedarikçilerin, rekabeti dolaylı olarak engellemek için kilitlenme etkisi olarak adlandırılan etkiyi kullanmalarını önlemeyi amaçlamaktadır. Kapı bekçisi tanımının temelinde, tekliflerin son müşteriye erişim açısından özellikle önemli bir konuma sahip olmasıdır.

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft ve Samsung, Temmuz ayının başında, DMA uygulama kriterlerini muhtemelen karşıladıklarına dair öz değerlendirmelerini sundular: AB’de 45 milyondan fazla kullanıcı, AB içinde en az 7,5 milyar avro Son üç yılda satış yapmış ve en az üç AB Üye Devletinde çalışmış.

Duyuru

Şirketler için uygulama süresi, kapı denetleyicisinin resmi olarak atanmasıyla başlar. Altı ay içinde, yani 6 Mart 2024’e kadar, tedarikçilerin DMA’nın ilk spesifikasyonlarını dahil etmeleri gerekecek. Portföye bağlı olarak şirketlerin çok farklı yükümlülükleri vardır: “merkezi platform hizmetlerine” daha fazla erişim sağlamalıdırlar.

DMA ile uç cihazlara dayatılan değişmez mutluluk yasaklanmıştır: Prensip olarak kullanıcılar kendi yazılımlarını özgürce seçebilmelidir; kaldırılamayan yazılımlar geçmişte kalmalıdır. Ancak önemli bir sınırlama var: Son kullanıcıların güvenliğini sağlamak için satıcılar yine de sistemin bütünlüğünü korumaya yönelik seçenekler sunabilmelidir. Önümüzdeki ayların Samsung ve özellikle Google’ın Android dünyasındaki bu durumla nasıl başa çıkacağını göstermesi gerekecek.

Apple’a büyük meydan okuma


DMA, Apple’ın nispeten kapalı ekosistemi için daha da büyük bir zorluk teşkil ediyor: DMA ile Apple yalnızca üçüncü taraf yazılım satıcılarının erişimini kolaylaştırmakla kalmamalı, aynı zamanda kendi güvenlik mekanizmalarını da daha birlikte çalışabilir hale getirmelidir. Örneğin federal hükümet, kimlik kartından türetilen elektronik kimliğin uygulanması söz konusu olduğunda bu açıklığa bahis oynuyor. DMA’nın etkileri mesajlaşma servislerinde de hissedilmeli.

Belirleme tarihinden itibaren tekliflerini birlikte çalışabilir hale getirmelidirler. İlgili hükümler kademeli olarak yürürlüğe girecek: İlk aşamada, kapı denetleyicilerinin üst düzey mesajlaşma programları (yasal olarak “sayıdan bağımsız kişilerarası iletişim hizmetleri”), diğer hizmetlerin kullanıcılarıyla uçtan uca SMS’i etkinleştirmeli. Buna videolar, resimler, sesli mesajlar veya diğer dosyalar gibi ekler de dahildir.

İki yıl sonra ikinci aşamada, belirtilen tedarikçilerin grup iletişimi için de bu işlevleri etkinleştirmesi gerekecek. Üçüncü ve son adımda sesli aramalar ve görüntülü aramaların da birlikte çalışabilir hale gelmesi gerekecek. Güvenlik düzeyi her zaman ilgili sağlayıcınınkiyle aynı olmalıdır; bu daha önce eleştirilmişti. Bunun nedeni, daha zayıf güvenlik seviyelerinin en güvenli iletişim kanallarının bütünlüğünü tehlikeye atabilmesidir.

Ek gerekliliklerin en önemlilerinden biri, farklı merkezi platform hizmetlerinden alınan kişisel verilerin birleştirilmesinin yasaklanmasıdır. Örneğin Meta, WhatsApp, Instagram ve Facebook’tan veri toplamamalıdır. DMA ile birlikte reklam verilerinde de büyük değişiklikler yaşanacak. Bir yandan, Google Ads gibi reklam hizmeti sağlayıcılarının, örneğin fiyatlar ve komisyonlar konusunda daha şeffaf olmaları gerekiyor.

Öte yandan DMA, reklam hizmetleri ve diğer ürünleri sunan kapı denetleyicilerinin kamuya açık olmayan dahili verileri şirket düzeyinde entegre etmesini açıkça yasaklamaktadır. Microsoft veya Google’da bu yasağın tüm ürün yelpazesini kapsaması gerekir.

Arama motorları söz konusu olduğunda, DMA’nın uygulanması, büyük şirketlerden gelen tekliflerin kendi tercihi konusunda uzun süredir devam eden anlaşmazlığa son vermeyi amaçlamaktadır: bu nedenle, reklamı yapılan arama sonuçları yakın gelecekte önemli ölçüde farklı görünebilir.

Diğer hizmetleri işaret edin


Avrupa Parlamentosu’nun DMA raportörü CDU’lu siyasetçi Andreas Schwab, yakın zamanda eski Komisyon Başkan Yardımcısı Margrethe Vestager’a bir mektup gönderdi. İçinde Komisyonu bazı işlevleri de dikkate almaya davet ediyor: Belirli bilgilerin filtrelenebildiği çevrimiçi harita hizmetleri aynı zamanda arama motorları olarak da sınıflandırılmalıdır. Ayrıca teklifler DMA’nın farklı kategorilerine girebilmeli, örneğin aynı anda hem sosyal ağ hem de video platformu olarak başvurulabilmeli.

Şirketler DMA gereksinimlerine uymazlarsa ciddi cezalarla karşı karşıya kalabilirler. Küresel satışların %10’a kadarı ilk kez gerçekleşen ihlallerden kaynaklanabilir ve tekrarlanan ihlallerde bu oran iki katına çıkabilir. Ayrıca yıllık %5 oranında para cezası da mümkündür.



güncellemeler


06.09.2023


12:24



Saat




Henüz Microsoft Publishing’e yer verilmedi, farklı ifadeler kaldırıldı.




(mho)



Haberin Sonu
 
Üst