Çin ve ABD, bağlantılı araçların yeni bir potansiyel tehlikesini fark etti: veri toplama ve ilgili üreticiye bağımlılık. Ancak ulusal güvenliğe yönelik tehdit sadece karşı ülkeden gelen araçlarla ilgili olarak tartışılıyor. Çin zaten Tesla'lara sürüş yasağı getirmiş olsa da Beyaz Saray hala cevap arıyor. Aynı zamanda, FCC düzenleyicisinin başkanı, arabaların sapkınlar için bir araç haline geldiğine dair alarm veriyor.
Duyuru
ABD Başkanı Biden, “Çin, adil olmayan yöntemler kullanarak bile otomotiv pazarının geleceğine hükmetmeye niyetli” diye korkuyor. Biden'ın selefi Donald Trump'ın %25'lik bir gümrük vergisi uygulaması nedeniyle Çin arabaları şu anda ABD'de nadir bulunuyor. Ancak basında çıkan haberlere göre Çinli üreticiler Meksika'da fabrika kurmayı planlıyor. ABD ve Kanada ile yapılan serbest ticaret anlaşması kapsamında buradan arabalar kolaylıkla ithal edilebiliyordu.
ABD başkanı, Çinli operatörlerin sübvansiyonlu otomobil dalgasının “ulusal güvenliğimiz için bir risk teşkil ettiğini. Bunun benim gözetimim altında olmasına izin vermeyeceğim” sözünü verdi. “Günümüzde çoğu araç 'bağlantılı'; tekerlekli akıllı telefonlar gibiler. Bu arabalar telefonlarımıza, navigasyon sistemlerimize, kritik altyapımıza ve bunları üreten şirketlere bağlı.”
Biden Perşembe günü şöyle devam etti: “Çin'den gelen bağlantılı araçlar vatandaşlarımız ve altyapımız hakkında hassas veriler toplayabilir ve bu verileri Çin Halk Cumhuriyeti'ne gönderebilir. Bu araçlar uzaktan sorgulanabilir veya parçalarına ayrılabilir.” Ve eğer Amerika Birleşik Devletleri'ndeki milyonlarca araba aniden çalışmayı bıraksaydı, bu pek hoş karşılanmazdı. Ancak örnek olarak Çinlileri beklemenize gerek yok: Polonyalı bir üreticinin, üçüncü şahıslar tarafından tamir edilen trenleri durdurduğu söyleniyor.
Ekonomi Bakanlığı çalışmaları açıyor
Biden, Ticaret Bakanı Gina Raimondo'yu “endişe duyulan ülkelerden gelen” teknolojiyi kullanan bağlantılı araçların oluşturduğu riskleri araştırmak ve bunlara yanıt vermekle görevlendirdi. Ekonomi Bakanı derhal bir kamuoyu müzakeresi başlattı. Biden, “Çin, Amerikan arabalarını ve Çin'deki diğer yabancı üreticilerin arabalarını kısıtlıyor” diyor ve ekliyor: “Çin'den gelen bağlantılı arabaların ülkemizde güvenlik önlemleri olmadan dolaşmasına neden izin verilsin?”
Aslında Çin'de Tesla'lara giderek daha fazla trafik yasağı getiriliyor; Bunun nedeni Tesla'nın içine yerleştirilmiş kameralar ve çevrimiçi bağlantıdır. Nikkei Asia'nın haberine göre, başlangıçta askeri tesislere girmeleri yasaklanmıştı, ancak artık bazı mekanlar, hapishaneler, spor etkinlikleri, havaalanları ve diğer kamu tesisleri de kısıtlandı. Şirket çalışanlarına ve devlet yetkililerine yönelik iPhone yasaklarının paralelliği göz ardı edilemez. Her iki durumda da güvenlik argüman görevi görüyor.
Amerikan Ticaret Bakanı Raimondo da bir istişare başlattı; Daha sonra bulgulara dayanarak yeni düzenlemeler yayınlayabilir. Yasal dayanak, dönemin Başkan Trump'ın 2019'da ilan ettiği olağanüstü haldir (Yönetim Kararı 13873). Başlangıçta yalnızca “karşıt” eyaletlere ait şirketlerle telekomünikasyon işlemlerini yasaklamıştır. Biden, veri satışını Rusya ve Çin'e sınırlamak için bu siparişi en son Çarşamba günü olmak üzere birkaç kez genişletti.
Kadınlara özel tehlike
Bağlantılı araçların menşei ne olursa olsun, Federal İletişim Komisyonu (FCC) telekomünikasyon düzenleyicisi başkanı Jessica Rosenworcel endişeli: Bağlantılı araçların giderek kötü niyetli ilişkilerde kullanıldığını fark etti. Suçlular ağ işlevlerini araç kullanıcılarını takip etmek, taciz etmek ve hatta tehdit etmek için kullanıyor. Çoğu durumda fail erkek, mağdur ise kadındır.
Rosenworcel Çarşamba günü yaptığı açıklamada, “Araba, hayatta kalanlara saldırganlardan kaçma, bağımsızlık kazanma ve yardım arama fırsatı sunan kritik bir yaşam halatıdır” dedi. “Aile içi şiddetten sağ kurtulanlar, araçlarından vazgeçmek ve kendilerini güvende hissetmek arasında seçim yapmaya zorlanmamalı.” Bu nedenle “otomobil üreticilerinin ve mobil operatörlerin, yeni araçlardaki bağlantılarının tam etkisini anlamalarını” sağlamak istiyor. Tanınmış stalkerware savaşçısı, EFF'nin (Electronic Frontier Foundation) BT güvenliği başkanı Eva Galperin de bu düşünceyi yineliyor:
Rosenworcel'in komisyon üyelerinden çoğunluğu alacağını varsayarsak, FCC halka danışacaktır. Sorular arasında araçlarda hangi bağlantılı hizmetlerin mevcut olduğu, bunların ne sıklıkta etkinleştirildiği, hizmet sağlayıcıların istismarı önlemek için neler yapabileceği ve otoritenin istismar mağdurlarını korumak için düzenlemeler yapması gerekip gerekmediği yer alacak.
(ds)
Haberin Sonu
Duyuru
ABD Başkanı Biden, “Çin, adil olmayan yöntemler kullanarak bile otomotiv pazarının geleceğine hükmetmeye niyetli” diye korkuyor. Biden'ın selefi Donald Trump'ın %25'lik bir gümrük vergisi uygulaması nedeniyle Çin arabaları şu anda ABD'de nadir bulunuyor. Ancak basında çıkan haberlere göre Çinli üreticiler Meksika'da fabrika kurmayı planlıyor. ABD ve Kanada ile yapılan serbest ticaret anlaşması kapsamında buradan arabalar kolaylıkla ithal edilebiliyordu.
ABD başkanı, Çinli operatörlerin sübvansiyonlu otomobil dalgasının “ulusal güvenliğimiz için bir risk teşkil ettiğini. Bunun benim gözetimim altında olmasına izin vermeyeceğim” sözünü verdi. “Günümüzde çoğu araç 'bağlantılı'; tekerlekli akıllı telefonlar gibiler. Bu arabalar telefonlarımıza, navigasyon sistemlerimize, kritik altyapımıza ve bunları üreten şirketlere bağlı.”
Biden Perşembe günü şöyle devam etti: “Çin'den gelen bağlantılı araçlar vatandaşlarımız ve altyapımız hakkında hassas veriler toplayabilir ve bu verileri Çin Halk Cumhuriyeti'ne gönderebilir. Bu araçlar uzaktan sorgulanabilir veya parçalarına ayrılabilir.” Ve eğer Amerika Birleşik Devletleri'ndeki milyonlarca araba aniden çalışmayı bıraksaydı, bu pek hoş karşılanmazdı. Ancak örnek olarak Çinlileri beklemenize gerek yok: Polonyalı bir üreticinin, üçüncü şahıslar tarafından tamir edilen trenleri durdurduğu söyleniyor.
Ekonomi Bakanlığı çalışmaları açıyor
Biden, Ticaret Bakanı Gina Raimondo'yu “endişe duyulan ülkelerden gelen” teknolojiyi kullanan bağlantılı araçların oluşturduğu riskleri araştırmak ve bunlara yanıt vermekle görevlendirdi. Ekonomi Bakanı derhal bir kamuoyu müzakeresi başlattı. Biden, “Çin, Amerikan arabalarını ve Çin'deki diğer yabancı üreticilerin arabalarını kısıtlıyor” diyor ve ekliyor: “Çin'den gelen bağlantılı arabaların ülkemizde güvenlik önlemleri olmadan dolaşmasına neden izin verilsin?”
Aslında Çin'de Tesla'lara giderek daha fazla trafik yasağı getiriliyor; Bunun nedeni Tesla'nın içine yerleştirilmiş kameralar ve çevrimiçi bağlantıdır. Nikkei Asia'nın haberine göre, başlangıçta askeri tesislere girmeleri yasaklanmıştı, ancak artık bazı mekanlar, hapishaneler, spor etkinlikleri, havaalanları ve diğer kamu tesisleri de kısıtlandı. Şirket çalışanlarına ve devlet yetkililerine yönelik iPhone yasaklarının paralelliği göz ardı edilemez. Her iki durumda da güvenlik argüman görevi görüyor.
Amerikan Ticaret Bakanı Raimondo da bir istişare başlattı; Daha sonra bulgulara dayanarak yeni düzenlemeler yayınlayabilir. Yasal dayanak, dönemin Başkan Trump'ın 2019'da ilan ettiği olağanüstü haldir (Yönetim Kararı 13873). Başlangıçta yalnızca “karşıt” eyaletlere ait şirketlerle telekomünikasyon işlemlerini yasaklamıştır. Biden, veri satışını Rusya ve Çin'e sınırlamak için bu siparişi en son Çarşamba günü olmak üzere birkaç kez genişletti.
Kadınlara özel tehlike
Bağlantılı araçların menşei ne olursa olsun, Federal İletişim Komisyonu (FCC) telekomünikasyon düzenleyicisi başkanı Jessica Rosenworcel endişeli: Bağlantılı araçların giderek kötü niyetli ilişkilerde kullanıldığını fark etti. Suçlular ağ işlevlerini araç kullanıcılarını takip etmek, taciz etmek ve hatta tehdit etmek için kullanıyor. Çoğu durumda fail erkek, mağdur ise kadındır.
Rosenworcel Çarşamba günü yaptığı açıklamada, “Araba, hayatta kalanlara saldırganlardan kaçma, bağımsızlık kazanma ve yardım arama fırsatı sunan kritik bir yaşam halatıdır” dedi. “Aile içi şiddetten sağ kurtulanlar, araçlarından vazgeçmek ve kendilerini güvende hissetmek arasında seçim yapmaya zorlanmamalı.” Bu nedenle “otomobil üreticilerinin ve mobil operatörlerin, yeni araçlardaki bağlantılarının tam etkisini anlamalarını” sağlamak istiyor. Tanınmış stalkerware savaşçısı, EFF'nin (Electronic Frontier Foundation) BT güvenliği başkanı Eva Galperin de bu düşünceyi yineliyor:
Rosenworcel'in komisyon üyelerinden çoğunluğu alacağını varsayarsak, FCC halka danışacaktır. Sorular arasında araçlarda hangi bağlantılı hizmetlerin mevcut olduğu, bunların ne sıklıkta etkinleştirildiği, hizmet sağlayıcıların istismarı önlemek için neler yapabileceği ve otoritenin istismar mağdurlarını korumak için düzenlemeler yapması gerekip gerekmediği yer alacak.
(ds)
Haberin Sonu