20 yıl önce: IBM PC Çin'e ulaştı

Adanali

Member
Duyuru



Yardım edin, Çinliler geliyor! Aralık 2004'te, daha önce bilinmeyen bir Çinli üreticinin Big Blue'nun PC işini devralacağı haberi, büyük Amerikan şirketlerinin hakim olduğu bir sektörü sarstı: Lenovo, IBM'in PC bölümünü toplam 1,75 milyar dolara satın aldı.

Bu, Lenovo'nun dünyanın önde gelen bilgisayar üreticisi konumuna yükseldiği anlamına geliyor. O zamanlar büyük ABD üreticileri pazara hakimdi. 2004 yılında satılan 178 milyon bilgisayarın yüzde 40'ı Dell, HP ve IBM'den gelirken “Big Blue”, Dell (yüzde 18) ve HP'den (yüzde 16) çok daha düşük bir pazar payına sahipti; yüzde 6'nın biraz altında. ).

Tüm felaket kehanetlerine rağmen Lenovo zirvede kaldı. 2013 yılında Çinliler ilk kez pazar liderliğini üstlendiler ve bugüne kadar da bundan vazgeçmediler. Lenovo, 2024 sonbahar çeyreğinde 16,6 milyon PC ve dizüstü bilgisayar, yani dünya çapında satılan cihazların dörtte birinden fazlasını sattı.

Satın almalar ve genişleme


Satın almayı takip eden yıllarda Lenovo büyümeye devam etti. Şirket, mobil cihaz bölümünü 2008 yılında sattı ve bir yıl sonra geri satın aldı. 2011 yılında Çinliler tedarikçi Aldi Medion ile işbirliği yaptı. 2014 yılında Lenovo, Google'ın Motorola akıllı telefonlarını devraldı ve ayrıca IBM'in sunucu bölümünü de satın aldı.

IBM, tüm şirketler arasında. Geleneksel Amerikan ofis makineleri üreticisi, kişisel bilgisayarın mucidi olarak kabul edilir. 1980'lerde PC patlaması başladığında, itici kutular aracılığıyla ayrı bileşenlerden bir araya getirilen bilgisayarlar “IBM uyumlu” olarak satılıyordu. Bileşenler, o zamanlar hala QDI Legend olarak adlandırılan ve diğer şeylerin yanı sıra anakart üreten Lenovo gibi şirketlerden geliyor.

İlk başta şüphe var: Popüler Thinkpad dizüstü bilgisayarların hayranları kalite konusunda endişeli. Pek çok kurumsal müşteri de dahil olmak üzere IBM müşterileri, garanti ve desteğin ne olacağından emin değiller. Lenovo çekicilik atağına devam ediyor ve ürünleriyle şüphecileri ikna ediyor. Thinkpad bugüne kadar güvenilir ve popüler bir iş makinesi olmaya devam ediyor.

Lenovo'nun hikayesi aynı zamanda Çin ekonomisinin değişen rolünü ve Batı'daki algısını da yansıtıyor. Uzun bir süre boyunca Çinli üreticiler Batılı şirketler için yalnızca tedarikçi veya fason imalatçıydı: Çin, büyük üreticiler için “genişletilmiş bir çalışma tezgahı”ydı.

Yeni Çin


Son 20 yılda durum değişti: Çin ve Tayvan'daki fason üreticiler de bilgi birikimlerini kendi markaları için kullanıyor. Yeni Çinli üreticiler teknolojik yeniliklere öncülük ediyor ve trendleri belirliyor. Tedarik zincirlerinde önemli pozisyonlarda yer aldılar.

Peki ya Çin istihbaratı donanıma erişim isterse? Dünya artık Batılı istihbarat teşkilatlarının bugüne kadar insanlığa yönelik en büyük gizli dinleme saldırısından sorumlu olduğunu bilse de, yakın zamanda başka bir Çin devinden öğrenildiği üzere, Pekin'in küresel siber tedarik zinciri üzerindeki etkisine ilişkin endişeler yüksek olmaya devam ediyor: Huawei.

Siyasi iklim değiştikçe Lenovo'nun koşulları da yeniden değişti. Şirketin, ABD ile Çin arasındaki gerilim bölgesinde tedarik ve üretim zincirlerini koruması gerekiyor. Yurtdışındaki çok sayıda ofis sayesinde buna hazırlanıyor.

Washington ve Pekin gümrük vergileri ve cezai yaptırımlar uygularken, Lenovo artık daha fazla üretimi offshore'a taşımak istiyor. Lenovo halihazırda yurt dışında 30 fabrika işletiyor ve Suudi Arabistan'la yapılan yatırım anlaşmasının ardından daha fazlasını ekleyecek. Ancak üretimin büyük kısmı hâlâ Çin'de.

Lenovo, PC pazarındaki mevcut krize rağmen mali açıdan iyi durumda. Üretici, yapay zekadaki patlamadan ve güçlü bilgisayarlara yönelik artan talepten yararlanıyor. Son mali çeyrekte Lenovo, satışlarını %24 artırarak neredeyse 18 milyar ABD dolarına eşdeğer bir rakama çıkarmayı başardı. Bu üç ayda yaklaşık 17 milyon Lenovo bilgisayar satışa sunuldu.


(vbr)
 
Üst